dinsdag 12 juli 2011

Barst er een titanenstrijd los tussen Google en Facebook?

Na eerdere pogingen met 'wave' en 'buzz' lijkt Google zwaar oorlogsgeschut boven te halen in de big battle in de wereld van de social media.

Waarschijnlijk voelen ze zich in Mountain View bedreigd door de kracht van de Facebook advertenties.
Meer en meer bedrijven verschuiven immers hun AdWords budget richting Facebook advertenties.
Waar je bij Google Adwords advertenties koopt op basis van de ingegeven zoekwoorden kun je bij Facebook targetten naar de gewenste doelgroep.

Wil je als hip merk een nieuw type snowboards lanceren kun je er perfect voor zorgen dat alle Studio Brussel fans tussen 14 en 25 je advertenties te zien krijgen.
Voor een groot stuk is dit branding en moeilijk tevergelijken met Google Adwords, maar omdat de conversierate gemiddeld hoger ligt bij een Facebookcampage beslissen meer en meer bedrijven om volop in te zetten op Facebook campagnes.

Ook de heren uit Redmond spelen een hoofdrol in dit debat.
Waarschijnlijk heeft Google schrik van de samenwerking tussen Bing (Microsoft) en Facebook.
Bing probeert hun zoekmachine te koppelen aan Facebook. Als zowat iederen actief is op facebook en je alles kunt zoeken via Facebook(Bing) waarom dan nog naar Google gaan?

Maar Google lanceert Google+ uiteraard (en misschien vooral) om hun eigen zoekmachine te verbeteren.
Na eerdere pogingen met Live Search via Twitter wil men social search een nieuwe kans geven.
Wie op zoek is naar een bepaald item zal spontaan te zien krijgen welke links over dit onderwerp populair zijn bij zijn/haar vrienden.

En daar is het bij Google toch nog altijd om te doen: De surfer zo snel mogelijk brengen naar de pagina die hij zoekt.
Want hoe efficiënter Google werkt, hoe meer bezoekers ze hebben. Hoe meer bezoekers hoe meer advertenties, hoe meer advertenties ... $$$

Geen opmerkingen:

Een reactie posten