vrijdag 26 augustus 2011

POST'IT WAR


Het begon als een onschuldig grapje in Parijs, maar ondertussen is de trend overgewaaid naar verschillende Europese steden.
Ook in België duiken de eerste kleurrijke creaties op


.
De basisbenodigdheden - een hoop post-it's, liefst in verschillende kleuren - vind je in elk bedrijf. Creatieve werknemers hopelijk ook.
Nu nog een leuk motief zoeken en je kunt aan de slag.  Wie zijn of haar creatie eerst even wil uitproberen op een computerscherm alvorens 'live' te gaan kan terecht op www.postitartcreator.net

Als het bedrijf aan de overkant de uitdaging sportief aanneemt zullen ze eerstdaags antwoorden met een - indien mogelijk - nog straffere creatie.  Heb je saaie buren of wil je je ontwerp met de wereld delen kun je altijd terecht op



Veel succes!

donderdag 18 augustus 2011

Twitter als crisiscommunicatie op Pukkelpopwei

Als een hevig onweer in 10 minuten tijd een festivalweide herdoopt tot een rampgebied met enkele doden en vele tientallen doden krijg je een onvoorziene chaos op alle vlak.  Ook op gebied van communicatie.

Familieleden en vrienden proberen pukkelpopgangers te bereiken.  Pukkelpopgangers willen weten als hun vrienden veilig zijn en proberen het thuisfront gerust te stellen.  Mensen bellen de hulpdiensten, hulpdiensten proberen zich te organiseren.
Journalisten, buurtbewoners, organisatoren, ... proberen allemaal te bellen.  De ene oproep al belangrijker dan de andere.  Uren is het gsm-netwerk overzadigd geweest.

Ook op twitter verspreide deze ramp zich als een lopend vuurtje.  Anders dan bij andere 'trendy topics' werd twitter ditmaal ook voor praktische doeleinden gebruikt.

Via verschillende hashtags werd informatie gekanaliseerd.  Algemeen nieuws was er nogs steeds te vinden via hashtag #pp11.  Via hashtag #hasselthelpt boden buurtbewoners hulp aan zoals een warme douche, verse kleren, een maaltijd of zelfs een slaapplaats.  Slaapplaatsen waren er ook te vinden via hashtag #ppshelter.
Ook #genthelp bood zijn hulp aan met slaapplaatsen vlakbij het station en liften naar huis.

Via de hashtag #ppok konden festivalgangers het thuisfront geruststellen.
Buurtbewoners zetten hun wifi beveiliging af, zodat iedereen gratis kon surfen.  Aan twittergebruikers ter plaatse werd gevraagd om festivalgangers die geen toegang hadden tot twitter hun gsm even uit te lenen, zodat deze ook hun familie konden verwittigen.

Op de officiële twitteraccount was helaas weinig informatie te vinden. Gelukkig slaagde sponsor @Humo er als een van de weinige in om regelmatig het officiële nieuws te melden.

Festivalgangers ter plaatste drukten via twitter hun dankbaarheid uit voor de berichtgeving, want communicatie van de organistoren bereikte amper de festivalgangers.  Het meeste vernamen zij via twitter.