donderdag 28 juli 2011

Internet via Televisie

Laatst vond ik een krantenartikel terug waarin een trendwatcher enkele voorspellingen deed over het internet in de toekomst.  Een citaat viel me direct op:  'binnen enkele jaren surft iedereen via zijn TV'.

Klinkt best wel grappig als je dit jaren later opnieuw leest.  Ik heb nog niemand ontmoet die in de sofa ligt en via de televisie de krant leest op het internet.

Toch is die uitspraak lang niet fout.
Het omgekeerde beweren - binnen enkel jaren kijkt iedereen TV via zijn pc - is een gedurfde uitspraak, maar de grens tussen televisie en internet zal alleen maar vervagen.

Nu is er al een behoorlijk aanbod televisie op internet te vinden.
Hierme bedoel ik niet enkel het illegale circuit van online streamings van sportwedstrijden maar ook de officiële sites van productiehuizen en zenders waar je progamma's volledig of gedeeltelijk kunt herbekijken.
Live streaming van programma's is nog slechts een kwestie van timing voor de Vlaamse televisiezenders.
YouTube kan stillaan gezien worden als de goedkope versie van 'ooit gemist'

Telenet heeft nu reeds een tijdje een interessant aanbod waarbij je televisie kunt bekijken via je computer, laptop of tablet.
Bij Belgacom kun je over ter wereld tv kijken via je GSM.

De WII (en andere spelconsoles) vinden al een tijdje blindelings hun weg naar het internet.

Video en Televisie On Demand nemen een steeds belangrijke rol in het aanbod.

Het mag dan ook geen toeval zijn dat mediabedrijven als de persgroep, de vijver (woestijnvis),  belangen nemen in zowel televisiezenders en tijdschriften.
Een website, televisiezender, krant of een tijdschrift is enkel een kanaal om content te verspreiden.  En content is king ...

dinsdag 12 juli 2011

Barst er een titanenstrijd los tussen Google en Facebook?

Na eerdere pogingen met 'wave' en 'buzz' lijkt Google zwaar oorlogsgeschut boven te halen in de big battle in de wereld van de social media.

Waarschijnlijk voelen ze zich in Mountain View bedreigd door de kracht van de Facebook advertenties.
Meer en meer bedrijven verschuiven immers hun AdWords budget richting Facebook advertenties.
Waar je bij Google Adwords advertenties koopt op basis van de ingegeven zoekwoorden kun je bij Facebook targetten naar de gewenste doelgroep.

Wil je als hip merk een nieuw type snowboards lanceren kun je er perfect voor zorgen dat alle Studio Brussel fans tussen 14 en 25 je advertenties te zien krijgen.
Voor een groot stuk is dit branding en moeilijk tevergelijken met Google Adwords, maar omdat de conversierate gemiddeld hoger ligt bij een Facebookcampage beslissen meer en meer bedrijven om volop in te zetten op Facebook campagnes.

Ook de heren uit Redmond spelen een hoofdrol in dit debat.
Waarschijnlijk heeft Google schrik van de samenwerking tussen Bing (Microsoft) en Facebook.
Bing probeert hun zoekmachine te koppelen aan Facebook. Als zowat iederen actief is op facebook en je alles kunt zoeken via Facebook(Bing) waarom dan nog naar Google gaan?

Maar Google lanceert Google+ uiteraard (en misschien vooral) om hun eigen zoekmachine te verbeteren.
Na eerdere pogingen met Live Search via Twitter wil men social search een nieuwe kans geven.
Wie op zoek is naar een bepaald item zal spontaan te zien krijgen welke links over dit onderwerp populair zijn bij zijn/haar vrienden.

En daar is het bij Google toch nog altijd om te doen: De surfer zo snel mogelijk brengen naar de pagina die hij zoekt.
Want hoe efficiënter Google werkt, hoe meer bezoekers ze hebben. Hoe meer bezoekers hoe meer advertenties, hoe meer advertenties ... $$$